PROGRAMY V PLANETÁRIU PRE ŠTUDENTOV

V súčasnosti uvádzame v celooblohovom režime projekcie vo hviezdnej sále tieto programy a pripravujeme ďalšie:

Dobrodružstvo slnečnej sústavy

Slnečná sústava je planetárny systém hviezdy - Slnka, v ktorej sa nachádza aj naša domovská planéta Zem. Vstúpte do sveta, ktorý je plný prekvapení a objavujte jeho tajomstvá, ako aj tajomstvá ostatných planét. Zoznámite sa i s planétkami tzv. hlavného pásu v priestore medzi Marsom a Jupiterom. Navštívime i Oortov oblak - obrovskú zásobáreň kometárnych jadier na samom okraji slnečnej sústavy.

Produkcia: RSA Cosmos

Dĺžka: 12 minút

Dva malé kúsky skla

Galileove pozorovania ďalekohľadom spôsobili revolúciu, ktorá navždy zmenila náš pohľad na vesmír, naše miesto v ňom a pokračuje už vyše štyri storočia. Dnes už môžeme bežne, tak ako Galileo, pozorovať oblohu cez malé teleskopy a nadchnúť sa jej pôvabmi.  V našom filme vás zavedieme medzi súčasných amatérskych pozorovateľov a spolu s nimi objavíte divy a krásy, ktoré vám dokážu sprostredkovať aj malé ďalekohľady. Zoznámite sa aj s vedcami, ktorí nám tento pohľad umožnili.

Produkcia: Carnegie Science Center

Dĺžka: 23 minút

Jazyk: SK, EN, FR

IBEX: Bádanie na okraji slnečnej sústavy

Pripojte sa k vedcom, ktorí skúmajú priestor, kde sa slnečný vietor stretáva s okolitým medzihviezdnym prostredím. Program je určený tým, ktorí sa túžia bližšie zoznámiť s výzvami vesmírneho výskumu. Oboznamuje so vznikom projektu NASA - IBEX (Interstellar Boundary Explorer). Dozviete sa, akým spôsobom IBEX hľadá vysokorýchlostné atómy pre zostavenie mapy najvzdialenejších končín našej slnečnej sústavy.

Produkcia: Adler Planetarium

Dĺžka: 27 minút

Zo Zeme do vesmíru

Túžba porozumieť vesmíru začala azda kedysi dávno pri táborových ohňoch, odkiaľ naši predkovia s úžasom a bázňou vzhliadali k nočnej oblohe. Kam od tej doby doputovalo naše poznanie? V programe Zo Zeme do vesmíru prejdeme dlhú cestu skúmania vesmíru, na ktorej uvidíme planéty, hviezdy, Slnko, Mesiac, galaxie a ďalšie súčasti obrovskej vesmírnej mozaiky, ktorá je naším domovom. Program je vhodný ako úvodné zoznámenie sa s vesmírom a dočasne je prístupný len v anglickej jazykovej mutácii.

Produkcia: ESO

Dĺžka: 31 minút

Jazyk: EN

Prehliadka oblohy ročného obdobia

Nočná obloha sa v priebehu roka nad našimi hlavami mení. V jednotlivých ročných obdobiach obdivujeme jej krásu vychádzajúcu z rôznych hviezd a súhvezdí. Okrem časti oblohy tvorenej tzv. nezapadajúcimi súhvezdiami, pozorujeme jarnú, letnú, jesennú a zimnú oblohu. Prechádzka oblohy konkrétneho ročného obdobia vás prevedie špecifikami aktuálneho diania na nej, priblíži vám jednotlivé jasné hviezdy, súhvezdia, ich pôvod a mytológiu. To všetko formou naživo komentovanej prehliadky s možnosťou opýtať sa čo vás najviac zaujíma.

Produkcia: KHaP MH