PROGRAMY V PLANETÁRIU PRE ŽIAKOV
ROZPRÁVKY PRE DETI

So zvieratkami o vesmíre

Ježko, zajac, krtko a sova sú štyria kamaráti, ktorí sa zišli na okraji lesa, aby preskúmali hvezdársku základňu. Všetko je pre nich nové, nikdy nič podobné nevideli a keď vidia štartovať raketu, sú z toho úplne paf. Nikto netuší o čo by mohlo ísť a tak vymýšľajú jeden bláznivý nápad za druhým.

Dĺžka: 25 minút

Jazyk: SK

Dobrodružstvá Rosetty a Philae

Vesmírna sonda Rosetta a pristávací modul Philae nás pozývajú na dlhú dobrodružnú cestu do našej Slnečnej sústavy. Prežijeme s nimi veľa zaujímavého a nakoniec pristaneme na povrchu jednej z komét. Spoločne ho preskúmame a dozvieme sa, aké tajomstvá dokáže výskumná dvojica na tomto telese odhaliť a zaslať k nám na Zem.

Produkcia: ESA, Design & Data GmbH

Dĺžka: 26 minút

Jazyk: SK, EN

POLARIS - vesmírna ponorka a tajomstvo polárnej noci

Predstavte si, že sa na severnom póle z ničoho nič objaví tučniak. Veru na začiatku nášho príbehu sa to skutočne stane. Veľmi rýchlo sa však skamaráti s domorodcom - polárnym medveďom Vladimírom a okrem spoznávania oblohy, začnú spolu objavovať aj zákonitosti striedania svetla a tmy za polárnym kruhom. No a keď pri svojom vedeckom bádaní zostroja lietajúcu ponorku a len tak mimochodom podniknú cestu do vesmíru, o napínavý príbeh je postarané...

Dĺžka: 29 minút

Cosmix

Premýšľali ste niekedy nad tým, ako astronauti vykonávajú svoju prácu? Po zhliadnutí nášho programu vám to bude úplne jasné. Ale držte sa pevne, bude to šialená jazda. Zistíte, ako vyzerá vesmírny let a ako sa naň pripraviť. Usadíme vás do kozmickej rakety a zavedieme, lepšie povedané vystrelíme, priamo na Medzinárodnú vesmírnu stanicu! Ale nebojte sa, nebudeme vás nudiť technickými podrobnosťami. Naopak! Naučíte sa spať vo vesmíre, variť kozmické jedlo, používať kozmickú toaletu a dokonca sa aj správne umyť. No a na záver nebude chýbať ani dychberúci prelet zemskou atmosférou späť na Zem. Takže, pripútať sa! 3..., 2..., 1..., štartujeme!

Dĺžka: 15 minút

VZDELÁVACIE PROGRAMY PRE DETI A MLÁDEŽ

Dobrodružstvo slnečnej sústavy

Slnečná sústava je planetárny systém hviezdy - Slnka, v ktorej sa nachádza aj naša domovská planéta Zem. Vstúpte do sveta, ktorý je plný prekvapení a objavujte jeho tajomstvá, ako aj tajomstvá ostatných planét. Zoznámite sa i s planétkami tzv. hlavného pásu v priestore medzi Marsom a Jupiterom. Navštívime i Oortov oblak - obrovskú zásobáreň kometárnych jadier na samom okraji slnečnej sústavy.

Dĺžka: 12 minút

Dva malé kúsky skla

Galileove pozorovania ďalekohľadom spôsobili revolúciu, ktorá navždy zmenila náš pohľad na vesmír, naše miesto v ňom a pokračuje už vyše štyri storočia. Dnes už môžeme bežne, tak ako Galileo, pozorovať oblohu cez malé teleskopy a nadchnúť sa jej pôvabmi. V našom filme vás zavedieme medzi súčasných amatérskych pozorovateľov a spolu s nimi objavíte divy a krásy, ktoré vám dokážu sprostredkovať aj malé ďalekohľady. Zoznámite sa aj s vedcami, ktorí nám tento pohľad umožnili.

Produkcia: Carnegie Science Center

Dĺžka: 23 minút

Výprava za Slnkom

Slnko je naša najbližšia a najdôležitejšia hviezda. Astronómovia preto vkladajú veľa úsilia do jej štúdia, pretože nám to pomáha pochopiť všetky ostatné hviezdy na oblohe. Predstavenie hľadá čo vieme o našej fascinujúcej hviezde. Je zamerané hlavne aktivity súvisiace s magnetickým poľom, ako sú slnečné škvrny a úniky koronálnej hmoty, ktoré môžu spôsobiť krásne polárne žiare, ale tiež môžu byť potenciálne deštruktívne nielen pre zemskú atmosféru a magnetické pole chrániace všetok život na Zemi, ale aj pre astronautov a satelity.

Produkcia: Carnegie Science Center

Dĺžka: 12 minút

VŠEOBECNÉ PROGRAMY

Fantóm vesmíru - hon na temnú hmotu

Na konci 20. storočia vedci zistili, že vo vesmíre je omnoho viac látky, než v skutočnosti vidíme. Horúci plyn, hviezdy aj galaxie – to všetko sa premenilo na bezvýznamné kulisy. Celých 95 % vesmíru tvorí temná hmota a tmavá energia, ktoré nevydávajú žiadne teplo ani svetlo či rádiové žiarenie. V programe sa dozviete, ako bola temná hmota objavená, budete sledovať „tanec hviezd“ v Galaxii v Andromede, dostanete sa do zlatej bane, kde sa teraz nachádza najcitlivejší detektor temnej hmoty a zavedie vás medzi vedcov z CERNu pracujúcich pri Veľkom hadrónovom urýchľovači.

Dĺžka: 28 minút

Zo Zeme do vesmíru

Túžba porozumieť vesmíru začala azda kedysi dávno pri táborových ohňoch, odkiaľ naši predkovia s úžasom a bázňou vzhliadali k nočnej oblohe. Kam od tej doby doputovalo naše poznanie? V programe Zo Zeme do vesmíru prejdeme dlhú cestu skúmania vesmíru, na ktorej uvidíme planéty, hviezdy, Slnko, Mesiac, galaxie a ďalšie súčasti obrovskej vesmírnej mozaiky, ktorá je naším domovom. Program obsahuje množstvo pôsobivých scén a je vhodný ako úvodné zoznámenie sa s naším vesmírom.

Dĺžka: 31 minút

Slnko naša živá hviezda

Slnko už svieti na náš svet viac ako štyri a pol miliardy rokov. Na Zem prináša energiu nevyhnutnú pre existenciu rozvinutého života, ktorý podľa doterajších poznatkov nemá vo vesmíre obdobu. V minulosti bolo ľudstvom vnímané ako kotúč putujúci po oblohe počas dňa ohrievajúci nás rôznou intenzitou v priebehu roka, ako dôkaz pravidelného rytmu plynutia času, ba dokonca ako božstvo. Dnes je pre nás jednou z miliárd hviezd okolo ktorej Zem obieha. Ako v ňom tá energia vzniká a koľko ešte vydrží svietiť spoznajte pri pohľade na úchvatné obrazy jeho povrchu a do jeho vnútra.

Dĺžka: 25 minút

Jazyk: SK, EN, DE

IBEX - hľadanie hraníc slnečnej sústavy

Pripojte sa k vedcom, ktorí skúmajú priestor, kde sa slnečný vietor stretáva s okolitým medzihviezdnym prostredím. Program je určený tým, ktorí sa túžia bližšie zoznámiť s výzvami vesmírneho výskumu. Oboznamuje so vznikom projektu NASA - IBEX (Interstellar Boundary Explorer). Dozviete sa, akým spôsobom IBEX hľadá vysokorýchlostné atómy pre zostavenie mapy najvzdialenejších končín našej slnečnej sústavy.

Produkcia: Adler Planetarium

Dĺžka: 27 minút

TEMATICKÉ PROGRAMY

Vesmírne oko - príbeh o Hubblovom vesmírnom ďalekohľade

Pri príležitosti 30. výročia štartu vám ponúkame program venovaný HST - Hubblovmu vesmírnemu ďalekohľadu. Tento projekt amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) vstúpil do dejín ako jeden z najvýkonnejších vedeckých prístrojov vôbec. Film vás prevedie históriou ďalekohľadu od štartu až po súčasnosť a poskytne vám pohľad na dychberúce zábery vzdialeného, ale aj blízkeho vesmíru.

Produkcia: KHaP Žiar nad Hronom

Dĺžka: 22 minút

Jazyk: SK

Neuveriteľné Slnko

Každú sekundu Slnko do priestoru vyžiari miliónkrát viac energie ako svet spotrebuje za jeden rok. Odkiaľ sa toto množstvo energie berie? Pozrite sa na naše Slnko vďaka dych berúcim záberom, ktoré zhromaždilo počas dlhodobého snímkovania najdokonalejšie slnečné observatórium - Solar Dynamics Observatory (SDO). Vďaka reálnym záberom spracovaným pokročilými matematickými metódami spoznáte pravú povahu Slnka a zistíte, že zďaleka nie je také pokojné, aké sa javí na prvý pohľad.

Na film nadviaže odborný výklad spojený s odpoveďami na vaše otázky týkajúce sa našej najbližšej hviezdy.

Dĺžka: 11 minút

Prehliadka oblohy ročného obdobia

Nočná obloha sa v priebehu roka nad našimi hlavami mení. V jednotlivých ročných obdobiach obdivujeme jej krásu vychádzajúcu z rôznych hviezd a súhvezdí. Okrem časti oblohy tvorenej tzv. nezapadajúcimi súhvezdiami, pozorujeme jarnú, letnú, jesennú a zimnú oblohu. Každý zo štvorice filmov rozprávajúci o oblohe konkrétneho ročného obdobia vás prevedie špecifikami aktuálneho diania na nej, priblíži vám jednotlivé jasné hviezdy, súhvezdia, ich pôvod a mytológiu.

Po skončení filmu opisujúceho konkrétne ročné obdobie, vám následne sprostredkujeme aktuálnu oblohu v naživo komentovanej prehliadke s možnosťou opýtať sa, čo vás najviac zaujíma.

Dĺžka: 4 x 12 minút